Článek byl publikován 21. 9. 2014 v rubrice Osobní rozvoj | Počet komentářů: 0
zdroj obrázku: Flickr
Když se zaměstnavatelé rozhodují koho přijmout do pracovního kolektivu, dříve než vynesou svá rozhodnutí pro a proti, zvažují minulost uchazeče. V těchto situacích hraje samozřejmě svou roli intuice, dobře sestavený životopis a působivý pohovor. V dlouhodobém měřítku naše rozhodování o tom, koho si vybereme do kolektivu, komu důvěřujeme, ovlivňují zejména skutky. Totéž platí ve vedení lidí, učení nebo i v lásce. Záleží na důvěryhodnosti.
A jak tedy zapůsobit jako důvěryhodná osoba? Poradím vám, jak na to!
Lidé obecně mají rádi ty, kteří jsou stejní jako oni. Věří a důvěřují osobám, které mají rádi. Snažte se proto objevovat postoje, oblíbené a neoblíbené věci, rodinné zázemí, zážitky, osobní cnosti a osobní zvláštnosti, pracovní cíle či hodnoty, které máte společné s druhými a potom tyto společné rysy zdůrazňujte. Lidé se totiž domnívají, že pokud jste jim v něčem podobní, pravděpodobně jste jim podobní i v jiných věcech. Proto vám začnou důvěřovat jako příteli.
Lidé mají sklon věřit tomu, kdo o ně projevuje zájem. Musí pociťovat váš zájem ještě dříve, než uslyší vaše slova.
Abyste byli důvěryhodní, musíte dát najevo, že konáte v dobré víře a podle svých nejlepších vědomostí a schopností. Lidé musí uvěřit, že s nimi chcete spolupracovat a pomáhat jim dosáhnout jejich osobních a pracovních cílů. Špatný úsudek vám bude odpuštěn, ale jen málokdy špatný úmysl.
Naše komunikace se odehrává činy i slovy. Komunikujeme tím, co říkáme i tím, co si necháváme pro sebe. Tím, jaké prosazujeme způsoby jednání a jaké ne. Komunikujeme tím, co sami děláme a tím, co kritizujeme u druhých. Tím, co požadujeme a co jsme ochotni za to sami poskytnout. Abychom byli důvěryhodní, naše slova se musí shodovat s našimi zásadami, činy a plány.
Způsobilý jedinec, skutečný vůdce, musí umět vystupovat jako věci znalý a přitom se vyhnout aroganci. Je to sice obtížné, ale ne nesplnitelné. Přístup k lidem při jednání s nimi dělá divy!
Málo lidí má v úmyslu nemluvit pravdu. Často k tomu dochází jen proto, že lidem chybí informace, mají předsudky nebo uvažují nesprávně. Místo toho, aby informovali, tak neúmyslně dezinformují. Ať už se lidé ptají na zdroj vašich informací či ne, buďte připraveni jej sdělit. Když se někdo zeptá na zdroj vaší informace, berte to jako ověřování důvěryhodnosti druhé strany.
Pokud lidé ucítí snahu o jejich oklamání, začnou být dotěrní. Nic tak nepřiměje lidi uvěřit tomu, co víte, jako přiznání toho, co nevíte.
Říkáte vše, co víte? Rozeznáváte rozdíl mezi lží, polopravdou, opomenutím a maskováním skutečnosti? Pravdivé, ale neúplné sdělení může vést k chybným závěrům. Pozor na chápající úsměvy doprovázené významným tichem, mohou být zdrojem zavádějících domněnek. Ke lhaní dochází nesčetně mnoha způsoby. Hlavní roli zde hrají záměry. Pochybné záměry samozřejmě vrhají stín na charakter.
Vyhněte se zastaralým názorům, stereotypům a údajům.
Pokud nechcete propásnout druhý díl článku, zadejte svou e-mailovou adresu do formuláře v pravém sloupci a přihlaste se k odběru upozornění.
Líbil se vám článek? Nasdílejte ho nebo nám nechte komentář
rubrika: Osobní rozvoj
klíčová slova: důvěra, kolektiv, komunikace, osobní rozvoj
Ráda pomáhám využívat potenciál lidí naplno, proto se věnuji kariérnímu a studijnímu poradenství. Zabývám se komunikací a mezilidskými vztahy. Ve společnosti H-Enter školím rozvoj prezentačních a komunikačních dovedností. více o mně